calcimus

Toemaatjes voor kids - Minibib - Het skelet: hop met de beentjes

 

Een geraamte doet veel meer dan in griezelfilms spelen
Boe! Het skelet leeft!
Botontkalking kan je kraken
Zet sport en melk op het menu
Zit het in de familie?

Zet sport en melk op het menu.

Onderzoekers die onze eetgewoonten onder de loep hebben genomen zijn tot de vaststelling gekomen dat onze voeding niet evenwichtig is. Vaak bevat ze ook te weinig calcium, dat zorgt voor de stevigheid van onze botten. Als we te weinig calcium binnenkrijgen, dan gaan onze botten op de duur als het ware vol gaten zitten, precies omdat de bouwstof om ze te herstellen (calcium) ontbreekt. Onze botten kunnen dan gemakkelijker breken, en uiteindelijk zakken we letterlijk door de beenderen.

Calcium zit vooral in melk en melkproducten. Helaas eten en drinken we daar tegenwoordig te weinig van en vervangen we melkdranken te vaak door frisdranken. Wie geen melk lust of verdraagt kan calciumverrijkte sojaproducten nemen.

Daarnaast verkiezen we al te vaak zittende activiteiten boven een goed buitenspel. Of noem je uitgezakt voor tv zitten en op je computer spelen ook al een sport?
Spring dus uit die luie stoel en ga wandelen, springen, fietsen, voetballen, zwemmen... Als je maar meer beweegt dan alleen je ogen en je vingers.